Direktlänk till inlägg 22 januari 2010

Plattityden kring främlingsfientligheten

Av Max - 22 januari 2010 18:50

Det känns lite tröttsamt när man hör debatten kring integration idag, speciellt när det kommer till främlingsfientlighet. Människor går med i grupper åt höger och vänster, mot rasism och främlingsfientlighet, såna saker som alla utom de mest inbitna nazisterna finner självklara. Det blir en plattityd alltihop och man ställer sig inte de närmast paradoxartade frågor som uppkommer när flera olika kulturer möts och ska komma överens. Dessa människor som nu är så emot främlingsfientligheten verkar inte bemöda sig med att faktiskt ta ställning till detta, de fräser argt mot den som nämner problem och håller för öronen. Med det sagt är förstås inte andra sidan bättre, Sverigedemokrater och annat pack har knappast något relevant att säga, de försöker med falsk statistik och inskränkt argumentering att måla upp en bild med invandraren som inte ens den mest hängivne surrealisten skulle hänga på väggen.


För att alltså på ett mer neutralt sätt försöka förhålla sig till detta måste man se på varje enskilt problem och fatta beslutet om vart ens värderingar primärt ligger, samt vad man är beredd att lämna.


http://www.uu.se/press/pm.php?typ=pm&id=889


Här har vi i min mening ett problem, när upplysningens värderingar slår mot de som hålls av människor från andra platser. Här hamnar vi lätt i kulturrelativism, alla kan ha rätt på sitt håll, vi ska inte komma och säga åt andra människor hur de ska leva etc. Men är det inte berättigat i vissa lägen?


Jämställdheten mellan könen är ett exempel. Är det inte korrekt att driva på sådana värderingar, även om det i andra kulturer inte är så, finns det inte något som vi kan säga är bättre än annat? Är det inte de facto så att ett jämställt samhälle är ett mer gynsamt samhälle än ett utan jämställdhet, och har inte vi i sådana fall en skyldighet att bekämpa krafter som vill annorlunda?


Jag anser det, även om det självklart beror på vad ämnet är. Vi måste se till varje enskild instans och bedöma vem det bäst gynnar, vi vill inte hamna i ett läge utan dialog, tvärtom! Dock så måste vi se till de som berörs, de kvinnor som på grund utav religiösa och fundamentala krafter tvingas till underkastelse på ett fullständigt orättfärdigat och förkastligt sätt! Sen ser man relativisten bakbinda sig själv, "ingen har rätt eller fel" och liknande plattityder. Ser vi till konsekvenserna av detta så leder det till att idiotin får fortgå i världen, med så horribla ting som könsstympning. Hur kan man kalla könsstympning för något relativt? Vi måste kasta bort dessa kedjor som håller oss inaktiva och faktiskt ta striden på allvar, inte bara engagera oss på facebook-nivå i politiskt korrekta grupper som ingen höjer ögonbrynen över och rösta fram politiker vars slagord är att de är emot "våld".


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Max - 17 januari 2010 02:29

Jag läste en intervju med Torbjörn Tännsjö (professor i etik vid Stockholms universitet) där religion diskuterades. Tännsjö är en stor kritiker av religion i allmänhet, med specifik fokus på kristendomen då han tycker den aldrig kan vara något annat ...

Av Max - 7 januari 2010 00:47

Jag läste häromdagen om en bok som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på nu (trots frenetiskt letande, men ni med en källkritisk inställning får helt enkelt göra er till tåls!) men som skrivits av en kulturantroprolog och handlade om den civiliserade...

Av Max - 10 september 2009 21:09

Så, nu har jag lyssnat igenom Muse nya skiva The Resistance tre gånger från början till slut, vilket självklart inte är tillräkligt för någon ingående analys, men det ger åtminstone en överblick.   Jag måste säga att jag inte riktigt vet vad jag ...

Av Max - 3 september 2009 13:05

Nu får det väl ändå vara nog med dessa dumheter! Jakob publicerade igår en länk till en torrent på piratebay i mina kommentarer, och strax därefter skriver någon som åtminstone utger sig för att vara antipiratbyrån att jag måste ta bort länken eller ...

Av Max - 2 september 2009 19:38

Så var det gjort, den metaforiska tärningen är kastad och det ser ut att bli en sexa. Sitter i dagsläget ute i förorten till Uppsala, i mitt alldeles egna rum och försöker ta in den information jag fått här de senaste dagarna.   Har än så länge inte ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards