Direktlänk till inlägg 10 september 2009

Muse ger blandade känslor

Av Max - 10 september 2009 21:09

Så, nu har jag lyssnat igenom Muse nya skiva The Resistance tre gånger från början till slut, vilket självklart inte är tillräkligt för någon ingående analys, men det ger åtminstone en överblick.


Jag måste säga att jag inte riktigt vet vad jag ska säga om den nya skivan, men jag kan börja med det bra. The Resistance bygger på ett tema ganska typiskt för Matthew Bellamy, vi har en totalitär världsstat, konspirationer och då även en motståndsrörelse. Detta kan man känna igen från delar av deras förra skiva (Black holes and revelations) då tematiken visserligen var lite mer blandad, men i princip så bygger man här vidare på någon form av NWO (New world order) konspiration. Sånt gillar jag, jag gillar väl genomtänkta teman och här känner jag faktiskt att det håller hela vägen ut, så pass att man i delar av "United states of Eurasia" (vilket är min favoritlåt från skivan) verkligen rycks med. Skivan har även några av de bästa låtar Muse gjort i min mening, däribland ESE, Unnatural Selection, MK Ultra och Exogenesis kompositionen i slutet som verkligen höjer skivan milsvida.


Till det negativa då, och det finns faktiskt vissa saker jag verkligen inte gillar med den här skivan, bland annat en viss insmygande "smörighet" som gör sig gällande, och det här är verkligen den första gången jag kallar en Muse-låt något i den stilen, men "Undisclosed Desires" fick det att vända sig i magen på mig. En alldeles för stark flirt med 80-talet skapar en platthet värdig enbart den hungriga Mtv-generationen. Det här spåret verkar helt ha kommit på avvägar och ja, ärligt talat så förstår jag inte vad bandet tänkte där, seriöst.


Angående det stilistiska så visar Muse här upp en enorm bredd av genres, där väl speciellt "I Belong to You" sticker ut som något väldigt annorlunda. Det är dock positivt, ett band som kan krossa kedjorna som håller fast dem i det fack där de så småningom hamnar när glöden från det till att börja med orginella konceptet svalnar, de är bra. Det enda problemet med att bredda för mycket är att det blir spretigt, å ena sidan blir man inte uttråkad, men samtidigt så försvinner lite av den konsistens som behövs för att hålla samman alltihop. En lite större fokus på det starka koncept de faktiskt har här, och lite mindre smör.


Det är dock definitivt en skiva värd att lyssna på, om så bara för det orientaliska sticket i "United States of Eurasia" som ger gåshud varje gång.


/Max

 
 
Ingen bild

Dj Plåtburk

10 september 2009 22:13

Njaa, har dock bara lyssnat på enstaka låtar så jag skall inte yttra mig och dess kvalitet. Dock ger den mig fantastiskt dåliga vibbar:)

 
Ingen bild

Dj Fatöl

10 september 2009 22:15

Här kommer dock ett hett tips från oss övermänniskor...

http://open.spotify.com/album/6FjeEDB8LT95KDxUVgU6OS

Live long and prosper mate!

 
Ingen bild

Max

11 september 2009 00:08

Jo, det verkar vara den allmänna åsikten, dock så har den som sagt några riktiga guldkorn. Jag ställer mig ganska anti till Spotify efter att de tryckte upp en hamburgare från Mcdonalds i ansiktet på mig när jag loggade in senast, men jag får väl ge den här lyssningen en chans då...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Max - 22 januari 2010 18:50

Det känns lite tröttsamt när man hör debatten kring integration idag, speciellt när det kommer till främlingsfientlighet. Människor går med i grupper åt höger och vänster, mot rasism och främlingsfientlighet, såna saker som alla utom de mest inbitna ...

Av Max - 17 januari 2010 02:29

Jag läste en intervju med Torbjörn Tännsjö (professor i etik vid Stockholms universitet) där religion diskuterades. Tännsjö är en stor kritiker av religion i allmänhet, med specifik fokus på kristendomen då han tycker den aldrig kan vara något annat ...

Av Max - 7 januari 2010 00:47

Jag läste häromdagen om en bok som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på nu (trots frenetiskt letande, men ni med en källkritisk inställning får helt enkelt göra er till tåls!) men som skrivits av en kulturantroprolog och handlade om den civiliserade...

Av Max - 3 september 2009 13:05

Nu får det väl ändå vara nog med dessa dumheter! Jakob publicerade igår en länk till en torrent på piratebay i mina kommentarer, och strax därefter skriver någon som åtminstone utger sig för att vara antipiratbyrån att jag måste ta bort länken eller ...

Av Max - 2 september 2009 19:38

Så var det gjort, den metaforiska tärningen är kastad och det ser ut att bli en sexa. Sitter i dagsläget ute i förorten till Uppsala, i mitt alldeles egna rum och försöker ta in den information jag fått här de senaste dagarna.   Har än så länge inte ...

Ovido - Quiz & Flashcards