Direktlänk till inlägg 5 augusti 2009

Ang. Ateismen och det religiösa

Av Max - 5 augusti 2009 00:04

Jag har med stort nöje och viss förfäran följt humanisternas kampanj "Gud finns nog" som går hand i hand med Richard Dawkins "Illusionen om gud", alltså att man i dagsläget inte kan bevisa varken att gud finns eller inte finns, men att sannolikheten för att en omnipotent skapare skulle existera är lika stor som att det finns osynliga enhörningar. Jag sluter mig verkligen bakom den parollen och ska så fort flytten till Uppsala är klar gå med i humanisterna där. Kritiken mot denna fullt rationella utsaga blev dock ett rop från de feghjärtade, som kallade det "antisemitism, islamofobi och militant ateism". Herregud, året är 2009, hur kan vi fortfarande vara så fruktansvärt känsliga för rent förnuft, vart tog den här fria yttrandefriheten som alla alltid talar om vägen?


Jag får väl grundläggande anta att den gick i sank någonstans halvvägs här, speciellt i en artikel, som jag tyvärr å källkritikens vägnar inte kommer ihåg vem som skrivit eller vart den var, men som förutom att behandla hur dumt det var att ifrågasätta religion ur ett vetenskapligt perspektiv kallade vegetarianism för "ovetenskapligt". Bara det är ju värt en bragdmedalj, speciellt med tanke på att jag personligen när jag frågat folk om varför de äter kött fått det ack så vetenskapligt korrekta "det är gott", medan jag kan rabbla alltifrån djurrätt till mindre co2-utsläpp när det gäller att vara vegetarian. Men det var lite offtrack där.


Jag blev också väldigt nöjd med svaret på det påstående att ateismen i sig själv var en religion och att de hade en "tro". Där gav Christian Sturmarck (humanisternas ordförande) svar på tal genom att ställa den sokratiska motfrågan om det är en sport att inte spela fotboll. Det är det ju självklart inte, och på samma sätt är en ateist inte religiös bara för att denne inte tror på gud.


Nåväl, och för att avsluta med ett citat från någon som funderat på det hela mer än jag själv: "Om ateism är en religion så är skallig en hårfärg" /Mark Schnitzius

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Max - 22 januari 2010 18:50

Det känns lite tröttsamt när man hör debatten kring integration idag, speciellt när det kommer till främlingsfientlighet. Människor går med i grupper åt höger och vänster, mot rasism och främlingsfientlighet, såna saker som alla utom de mest inbitna ...

Av Max - 17 januari 2010 02:29

Jag läste en intervju med Torbjörn Tännsjö (professor i etik vid Stockholms universitet) där religion diskuterades. Tännsjö är en stor kritiker av religion i allmänhet, med specifik fokus på kristendomen då han tycker den aldrig kan vara något annat ...

Av Max - 7 januari 2010 00:47

Jag läste häromdagen om en bok som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på nu (trots frenetiskt letande, men ni med en källkritisk inställning får helt enkelt göra er till tåls!) men som skrivits av en kulturantroprolog och handlade om den civiliserade...

Av Max - 10 september 2009 21:09

Så, nu har jag lyssnat igenom Muse nya skiva The Resistance tre gånger från början till slut, vilket självklart inte är tillräkligt för någon ingående analys, men det ger åtminstone en överblick.   Jag måste säga att jag inte riktigt vet vad jag ...

Av Max - 3 september 2009 13:05

Nu får det väl ändå vara nog med dessa dumheter! Jakob publicerade igår en länk till en torrent på piratebay i mina kommentarer, och strax därefter skriver någon som åtminstone utger sig för att vara antipiratbyrån att jag måste ta bort länken eller ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards