Direktlänk till inlägg 6 augusti 2009

Inte kristen nog

Av Max - 6 augusti 2009 12:49

Ja, så var det där igen. I Sverige verkar det vara något av en sport att påpeka hur dumt fundamentalistiskt religiösa människor är i andra världsdelar, medan man framhåller sitt eget lilla hörn som ett förnuftets mekka. Nu är det så att jag febrilt söker bostad i Uppsala, och när man febrilt söker något så hittar man de flesta alternativ till boende som finns (för en rimlig penning förstås). Bland dessa alternativ fann jag till min bestörtning kristna boenden, där det utan omsvep står att de prioriterar kristna personer! Kan detta verkligen vara något vi vill ha kvar i vårat moderna samhälle, boende baserat på grad av sekterism? Jag kan förstå människor som vill ha nyktra människor i deras lägenheter, eller för den del att man inte vill ha folk som röker där, det är logiskt, en direkt trivselfaktor, men kristna?


Det finns inte heller några specifika boenden för någon annan gruppering, det finns inga ateistiska boenden, något som i sådana fall garanterat skulle ha fått människor att reagera. Hade jag drivit ett sådant boende kunde jag bara ha ståt där och framhållit att jag föredrar rationella individer framför bibeltuggare, men vad spelar det egentligen för roll? Självklart ingen, vad man tror på spelar ingen roll för ens hyresvärd så länge man inte tar det till någon extrem, typ att man börjar missionera i korridoren (eller motsatsen då, med en "Illusionen om gud" i ena handen och ett smaskigt äpple i den andra).


Men så kan det gå, jag är helt enkelt inte kristen nog, så jag får hålla mig till de sekulära bostadsköerna...


"Så vitt jag kan erinra mig finns det inte ett enda ord i evangelierna som lovordar intelligensen" /Bertrand Russel

 
 
Ingen bild

David

6 augusti 2009 17:07

Blev tipsad av en kompis i uppsala om att jag skulle söka bostad hos "Waldenströmska stiftelsen" eller nått sånt, han sa att "de är egentligen inte så kristna och den västa frågan du kan få är typ, är du kristen? - och i så fall kan du ju ljuga"
Men jag funderade på det en stund och kom sedan fram till att jag inte kunde söka bostad hos de som står för motsatsen till det mesta av allt jag står för på ett intelligent plan, inte ens i nödfall om jag inte hade någon annanstans att bo, det gick bara inte.

Kan dock tipsa om www.heimstaden.com dom har ingen organiserad kö utan det är först till kvarn som gäller

Vi ses hos humanisterna i Uppsala!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Max - 22 januari 2010 18:50

Det känns lite tröttsamt när man hör debatten kring integration idag, speciellt när det kommer till främlingsfientlighet. Människor går med i grupper åt höger och vänster, mot rasism och främlingsfientlighet, såna saker som alla utom de mest inbitna ...

Av Max - 17 januari 2010 02:29

Jag läste en intervju med Torbjörn Tännsjö (professor i etik vid Stockholms universitet) där religion diskuterades. Tännsjö är en stor kritiker av religion i allmänhet, med specifik fokus på kristendomen då han tycker den aldrig kan vara något annat ...

Av Max - 7 januari 2010 00:47

Jag läste häromdagen om en bok som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på nu (trots frenetiskt letande, men ni med en källkritisk inställning får helt enkelt göra er till tåls!) men som skrivits av en kulturantroprolog och handlade om den civiliserade...

Av Max - 10 september 2009 21:09

Så, nu har jag lyssnat igenom Muse nya skiva The Resistance tre gånger från början till slut, vilket självklart inte är tillräkligt för någon ingående analys, men det ger åtminstone en överblick.   Jag måste säga att jag inte riktigt vet vad jag ...

Av Max - 3 september 2009 13:05

Nu får det väl ändå vara nog med dessa dumheter! Jakob publicerade igår en länk till en torrent på piratebay i mina kommentarer, och strax därefter skriver någon som åtminstone utger sig för att vara antipiratbyrån att jag måste ta bort länken eller ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards